maanantai 3. marraskuuta 2014

Ratamestarin terveiset Laajakoskelle ja ajo-ohjeita

Laajakosken Kotham-cup kisan opastus alkaa Peippolasta, MT 357 ja Kankaantien risteyksestä (=lentokentän risteyksestä). Pysäköinti tapahtuu pääosin Kankaantien varteen, varokaa muuta liikennettä, sekä tiellä liikkuvia suunnistajia. Jotta turhilta U-käännöksiltä ja vaaratilanteilta vältyttäisiin, toivomme paikalle saavuttavan juuri tuolta Peippolan kautta, paikoitus tapahtuu Kankaantien pohjoisreunaan. Pieni määrä riittävällä maavaralla varustettuja autoaja mahtuu myös tien eteläpuolelle jossa tapahtumateltta sijaitsee. Paikalta autolla poistumisen toivomme em. syistä tapahtuvan Laajakoskentien kautta.


Suunnistuspaikkana on Kankaantien pohjoispuolinen Sakaraksi nimetty Alhonvuoren kartan pohjoisosa, jonne aiemmin on kuntosuunnistuksissa yltäneet lähinnä Rannikkorastien A-radan suunnistajat. Tuomalla lähtö- ja maalipaikka Kankaantien varteen, on saatu kaikki radat sijoittumaan tälle vähemmän suunnistetulle alueelle.
Karttamestarimme Mika on paikkaillut karttaa uusien hakkuu- ja istutusalueiden osalta. Kartan pohjoisosa on kartoitettu v. 2007 ja osa "uusista" hakkuista on syntynyt heti kartan valmistumisen jälkeen. Hakkuuaukeaksi merkityt alueet kasvavatkin jo paikoin korkeaa taimikkoa ja pusikkoa. Hidastavaksi maapohjaksi (=pystyvihreä") merkityt alueet ovat myös varsinkin näillä hakkuilla pusikoituneet. Karttaan merkityt hidastavan maapohjan (=risukot) ja hidastavan metsän (=vaalean vihreä) sekä vaikeakulkuisen metsän (=tumman vihreä) alueet todellakin ovat sitä ja reitin suunnittelussa ne kannattaa huomioida. Vanha puretun sähkölinjan pohja on karttaan merkitty pitkänä kapeana kuviorajan merkillä rajattuna avoimena alueena. Puuntaimet puskevat sielläkin pintaan ja tämä linja saattaa olla, varsinkin siihen poikittain tultaessa, vaikea havaita.
C-rata tukeutuu selkeisiin polkuhin ja teihin. Polut erottuvat maastossa selkeästi, vain heikon polun merkillä karttaan piirretyt polut saattavat olla pimeässä vaikeasti löydettävissä. Alueelle sijoittuvat kolme sähkölinjaa mahdollistavat myös paikannusta. C-ratalaiselle löytyy myös reitinvalintamahdollisuuksia, rastiheijastimet on selkeästi tulosuunnassa havaittavissa.

A- ja B-ratojen suunnittelussa on pyritty luomaan nämä radat suunnistuksellisesti haasteellisiksi. Lehtipuista on lehdet varisseet, mutta näkyväisyyttä se ei juurikaan helpota. Rastipisteet ovat selkeitä, paikoitellen maasto luo niukasti kiintopisteitä paikannukseen, joten tarkkuutta rastien lähestymiseen. Rastiheijastimet on pyritty viemään tulosuunnassa "pimeälle puolelle" aina siinä kuitenkaan onnistumatta.

Hanat kaakkoon heti lähdöstä alkaen!
Ratamestari Jukka Matilainen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti